04134329357

روشهای تست تله های بخار

روشهای تست تله های بخار

در حالت کلی روش های مختلفی جهت تشخیص عیب های تله های بخار و تست تله های بخار وجود دارد.

  • روش چشمی تست تله های بخار

  • روش حرارتیتست تله های بخار

  • روش صوتی تست تله های بخار

  • روش رسانایی تست تله بخار

  • روش دمایی – صوتی تست تله بخار

  1. روش چشمی تست تله های بخار :

    در روش چشمی، اپراتور با باز نمودن شیر تخلیه بعد از تله بخار، مشاهده می کند که بخار آب از آن خارج می شود یا آب مقطر. درصورتی که بخار آب از شیر تخلیه خارج شد، بیانگر معیوب بودن تله بخار می باشد. روش چشمی با نصب شیشه نمایش (sight glass) و شیر یکطرفه (Check Valve) نیز قابل اجرا است. به هر حال نیاز است شیشه نمایش پس از مدتی تعویض گردد.

     

  2. روش حرارتیتست تله های بخار:

روش حرارتی بستگی به تغییرات دمای بالادستی (up-stream) و پایین دستی ( Down

– (stream تله بخار دارد. این روش با استفاده از دستگاه پایرومیتر (Pyrometer)، دستگاه مادون قرمز (Infrared)، نوار گرمایی (heat band)وچسب های گرمایی (heat sticks) انجام میگیرد.

     ۳ . روش صوتی تست تله های بخار:

در روش صوتی (Acoustic) بازرس باید عملکرد تله بخار را گوش کند و عیب آن را ارزیابی نماید. در این تکنیک انواع مختلف دستگاهها از جمله دستگاههایی با عملکرد شبیه گوشی های پزشکی ، ابزاری همچون پیچ گوشتی ها و وسایل تشخیص صوت استفاده می شود.

وسایل مطلوب، وسایلی هستند که با وجود سر و صدای زیاد، صدای عملیات تله بخار را با دقت تشخیص می دهند، به همین جهت به کاربر اجازه می دهند تا به عملیات دقیق تله های بخار گوش دهد. این دستگاهها شامل مبدلهای صوتی (Transducer) هستند که به یک میله فلزی متصل می باشند که این میله فلزی بعنوان راهنمای انتقال صوت عمل نموده و به قسمت پایین دست تله بخار (بعد از تله بخار) متصل می شود تا شرایط کارکرد آن، از جمله حرکات مکانیکی، جریان آب مقطر و یا بخار آب را تعیین نمایند. اغلب آشکارسازهای صوتی (detectors Ultrasonic) سیگنالهای دریافتی از تله بخار را تقویت کرده و به محدوده قابل شنیدن تبدیل می نمایند تا از طریق گوشی (headphone) شنیده یا از طریق اندازه گیرها سنجیده شوند.

کلیه این روشها نشانه ای از جریان را نشان می دهند ولی وقتی شرایط سیستم تغییر کرد درصد خطا بالا می رود. مثلا سروصدای محیط از جمله شرایطی است که باعث کاهش دقت تست شنوایی تله بخار میشود. نوع مدرن میله های صوتی، تست اولتراسونیک میباشد این تست اثر ماوراصوتی که توسط نشتی تله بخار به وجود می آید را تشخیص می دهد. این تست قادر نیست نوع بخار اعم از Flash Steam یا بخار جریان اصلی را تشخیص دهد عدم عملکرد درست و دقیق تجهیزات ذکر شده در بالا باعث ایجاد یک روش پیشرفته در تست تله های بخار شده است.

    ۴٫ روش رسانایی تست تله بخار:

این روش بوسیله یک سنسور که در داخل تله بخار نصب می شود انجام می شود. این سنسور می تواند وضعیت فیزیکی سیال عامل را توسط ” رسانایی ” تشخیص دهد. عملکرد این سنسور بوسیله Flash Steam مختل نمی شود. نتیجه این تست دقیق است و نیاز به تفسیر ندارد. دیده بانی این تست می تواند در محل، از راه دور، دستی و یا اتوماتیک انجام شود. در این روش خرابیها سریعا تشخیص داده می شود، بنابر این تلفات کاهش می یابد تصب یک ترموکوپل یکپارچه در محفظه سنسور می تواند در تشخیص و پیش بینی انسداد کمک نماید.

   ۵٫ روش دمایی – صوتی تست تله بخار:

در این روش از یک دستگاه حساس که توانایی حس کردن دما و تشخیص صدا را دارد استفاده می کنند که این دستگاه توسط یک نرم افزار به یک سیستم کامپیوتری متصل شده است. این سیستم شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است روش کار به این صورت است که اطلاعات تله های بخار به صورت یک بانک اطلاعاتی در آمده و توسط نرم افزار سیستم به دستگاه سخت افزاری داده می شود. توسط دستگاه به محل تله های بخار مراجعه و طی ۱۵ ثانیه عملکرد تله بخار کنترل و در حافظه دستگاه ذخیره می گردد. سپس اطلاعات جمع آوری شده دوباره به نرم افزار انتقال می یابند و نرم افزار این اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کند و در نهایت عملکرد هر کدام از تله های بخار به تنهایی و در کل سیستم و اتلاف انرژی و سرمایه به صورت کاملا واضح قابل بررسی است.