04134329357

کاربرد و قیمت دیگ بخار

 اگر بخواهیم کاربرد دیگ بخار را در صنعت به شیوه ای دقیق تر بررسی کنیم باید به کاربردهای بخارکه محصول نهایی دیگ بخار هست( توجه کنیم. بخار به صورت گسترده در صنایع مختلف کاربرد دارد. از بخار داغ برای پروسه گرما دهی در کارخانه ها و دستگاه ها استفاده می شود همچنین از بخار برای به حرکت درآوردن توربینهای تولید برق استفاده می شود ولی کاربرد آن فراتر از این هست. اینجا به بعضی از کاربردهای دیگ بخار در صنعت اشاره می کنیم.

دیگ بخار برای حرارت دادن

بخار به طور معمول در فشاری بیشتر از فشار محیط تولید و توزیع می شود.  این به این معناست که می توان از بخار برای تجهیزاتی که نیاز به فشار بالاتر از  ۰MPaG و دمای بالاتر از ۰۱۱°  C دارند ، استفاده کرد.

صنایع غذایی ، پالایشگاه ها ، تصفیه خانه ها و کارخانه های شیمیایی به طور معمول از این نوع بخار در پروسه های خود استفاده می کنند.  بخار اشباع شده به عنوان منبع حرارتی برای راکتورها ، پروسه انتقال حرارت مایع ، پیش گرمایش احتراق ، گرمکن ها و دیگر انواع تجهیزات انتقال حرارت استفاده می شود.

دیگ بخار برای نیرو محرکه

بخار بیشتر به عنوان یک نیروی محرک استفاده میشده مانند توربین های بخار ، لوکوموتیوها و کشتی ها .توربین بخار یک بخش ضروری از تجهیزات تولید برق می باشد. برای اینکه کارایی و بازدهی افزایش یابد باید فشار و دمای بیشتری از بخار تولید کرد. بعضی نیروگاه های تولید برق  بخار با فشار و دمای   ۲۵MPa abs (3625 psia), 610°C در توربین ها تولید می کنند.  بخار فوق داغ معمولا در توربین های بخار استفاده می شود.

دیگ بخار وکیوم

استفاده از بخار برای حرارت دهی زیر ۰۱۱°C در سالهای اخیر رشد کرده. با تنظیم فشار بخار اشباع شده وایجاد خلا و کاهش فشار می توان دمای بخار را تغییر داد و آن را کاهش داد و در نهایت به دمای مورد نظررسید. البته در این شیوه یک پمپ دائما همراه با سیستم استفاده میشود تا فشار را تغییر دهد. در مقایسه با سیستم گرمایشی آب داغ ، این سیستم سریعتر هست.

دیگ بخار برای اتمیزه کردن

اتمیزه کردن به معنای پودر کردن مایع یا ریز ریز کردن آن هست.  برای مثال در بعضی مشعل ها برای اینکه بیشترین کارآیی و کمترین مقدار آلایندگی هیدروکربن را داشته باشند ، بخار را در سوخت تزریق می کنند .دیگ های بخار و مولدها یی که از سوخت مایع دارند از این شیوه برای کاهش ویسکوز سوخت و پودر شدن آن در هوا استفاده می کنند تا آلایندگی خروجی کاهش یابد.

بخار برای تمیزکردن و پاکسازی

دیگ بخار برای پاکسازی انواع سطوح استفاده می شود.  جالب است بدانید برای تمیز کردن لوله های دیگ بخار و دیواره کوره از بخار استفاده می شود که باعث بیشتر شدن کارآیی و ظرفیت آن خواهد شد. دیگ بخار برای خشکشویی ها نیز کاربرد زیادی دارد.

بخار برای مرطوب کردن

گاهی اوقات از بخار برای اضافه کردن رطوبت همزمان با تولید گرما استفاده می شود. برای مثال بخار برای رطوبت دهی در تولید کاغذ استفاده می شود، طوری که آن کاغذ روی غلطک هایی با سرعت بالا حرکت می کند بدون اینکه پاره شود. دیگر کاربرد در پلت میل هست. پلت میل ها بیشتر خوراک دام را به صورت قرص یا ساچمه تولید می کنند.  با تزریق بخار برای حرارت دادن و اضافه کردن رطوبت به مواد در بخش حالت دهی پروسه تبدیل انجام خواهد شد. از بخار کم فشار در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایشی نیز استفاده می شود ، خصوصا در مناطقی که آب و هوای سردی دارند. از بخار برای ساخت غذا استفاده می کنیم چون شیوه بسیار موثر انتقال حرارت است.

موارد بالا در واقع استفاده های کلی از بخار بویلرها در صنعت را نشان می دهد. برای مثال و آشنایی بیشتر چند کاربرد دیگر از استفاده و کاربرد دیگ بخار در صنعت اشاره می کنیم:

 

دیگ بخار در صنایع غذایی

صنایع غذایی برای پخت و پز یا مراعات اصول بهداشتی نیاز به حرارت دارند. این حرارت توسط دیگ های بخار یا دیگ های آبگرم تولید می شود و در مراحل مختلف استریلیزه کردن ، ضد عفونی کردن ، بسته بندی و خشک کردن  در خط تولید صنایع غذایی استفاده می شود. کارخانه های تولید غذا اکثرا از بویلرهای کوچک یا متوسط برای برطرف کردن نیازشان استفاده می کنند انواع بویلرهای متناسب با نیاز را برای شما طراحی و در کمترین زمان ممکن به شما تحویل می دهد.

 

دیگ بخار در صنعت غذا یکی از مهمترین بخش های تولید هست که عملکرد موثر و تولید محصول با کیفیت را تضمین می کند. دیگ های بخار صنایع غذایی بر حسب مشخصات صنعت ، ظرفیت کارخانه ، دما و فشار مورد نیاز تعیین می شوند. دیگ بخار باید کمترین میزان مصرف سوخت و بالاترین کیفیت و کارآیی را داشته باشد.بهتر هست که در دیگ بخار از سوخت تمیز مانند گاز استفاده شود که در مقایسه با دیگر سوختها آلایندگی خروجی کمتری دارد.