04134329357

خطرات دیگ بخار دست دوم

خطرات دیگ بخار دست دوم

خطرات دیگ بخار دست دوم بر کارشناسان این زمینه پوشیده نیست .

امروزه کارفرمایان به دلیل مشکلات مالی و اینکه نمیخواهند هزینه زیادی برای خرید دیگ بخار بکنند و از طرفی به دلیل اطلاعات ناکافی در این ضمینه و عدم مشاوره با کارشناسان و کسانیکه تجربه کافی در زمینه دیگ بخار دارند موجب گردیده تا اقدام به خرید دیگ بخار دست دوم روی بیاورند.

لازم است بدانیم دیگ بخار در صنایع مختلف کاربرد دارد و به عنوان قلب تپنده کارخانجات کار می کند .

از جمله کاربرد ها می توان به کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی، صنایع لبنی، دیگ بخار در صنایع چرم و پارچه و رنگرزی و نساجی، دیگ بخار در صنایع چوبی، دیگ بخار در صنایع شیشه، در صنایع بتن و آجر، دیگ بخار در صنعت لاستیک و ظروف پلاستیکی،دیگ بخار در کارخانجات یونولیت سازی و … نام برد.

دیگ بخار را میتوان بمبی در نظر گرفت که در صورت بروز انفجار فاجعه ای جبران ناپذیر خواهد بود بنابراین داشتن استاندارد دیگ های بخار از ملزومات کارخانجات سازنده می باشد.

اما کارفرمایان در ابتدا به دلیل مشکلات مالی و نیز پرداخت مبلغ کم باعث خرید دیگ بخار می نمایند که در اینجا به تعدادی از معایب دیگ بخار دست دوم را اشاره می کنیم.

دیگ بخار دست دوم و معایب آن

دیگ بخار دست دوم و معایب آن

معایب دیگ بخار دست دوم

  1. دیگ بخار دستگاه حساس می باشد که به دلیل میزان حساسیت بالا و اهمیت آن باید کارخانه سازنده زیر نظر اداره استاندارد اقدام به ساخت دیگ بخار نموده و علاوه بر داشتن پلاک استاندارد نیاز به بررسی سالانه دیگ بخار به بازرسی بازرسان خبره و با تجربه می باشد. این کار توسط بازرسان اداره کار( حفاظت و ایمنی کار ) و همچنین اداره استاندارد کاملا بررسی شده و برای هر سال پلاک بازرسی و گزارشات آن را داشته باشند که می توان گفت بیش از ۹۰ درصد دیگ های دست دوم فاقد این بازرسی ها هستند.
  2. ترکهای مویی در بخشهای مختلف دیگ بخار با چشم قابل مشاهده نیست و تنها با دستگاههای مخصوص بررسی می شود که عمدتاً توسط کارشناسان و بازرسان انجام میگیرد و عدم توجه به این موضوع باعث می شود در اینده ای نزدیک با صانحه بوجود آورد .
  3. بخش های مختلف جوشکاری همانند ترکها بایستی بررسی شوند.
  4. دیگهای بخار در زمان خرید از کارخانه سازنده دارای گارانتی می باشد که دیگ بخار دست دوم فاقد آن است.
  5. دیگ بخار دست دوم تجهیزاتش چه بسا فرسوده شده و نیاز به تعویض باشد که در این صورت به دلیل اینکه حدوداً ۴۰ درصد مبلغ یک دیگ بخار را تجهیزاتش تشکیل می دهند کارفرمایان متحمل هزینه ای بالا خواهند شد که مقرون به صرفه نیست.
  6. دیگ بخار نهایتا دارای طول عمری است که به دلیل اصل خستگی مواد پس از گذشت چندین سال باید تعویض شود.
  7. یکی از مهمترین بخش های دیگ بخار شیر اطمینان می باشد که دارای مبلغ قابل توجهی بوده و قطعا پس از مدتی باید عوض شود.
  8. معمولاً فروشندگان دیگ های دست دوم و یا مالکان قبلی به دلیل عدم توجه کافی به دیگ بخار بخش های مختلفی از آن دچار اسیب شده و نیاز به تعمیر و تعویض دارد از جمله تابلو برق می باشد.
  9. لوله های دیگ بخار که در دید خریدار نیست امکان دارد در اثر خوردگی و یا رسوب از بین رفته و نیاز به تعویض داشته باشند که به هیچ وجه وقرون به صرفه نمی باشد.
  10. ضخامت بخشهای مختلف در اثر استفاده شدن و عدم استفاده از مواد DM به دلیل خوردگی کم می شوند و این یعنی کاهش عمر دستگاه.
  11. در اکثر مواقع دیده شده دیگ بخار دست دوم در صورتی که مدت کوتاهی قابل استفاده باشد ولی پس از مدتی کوتاه دچار مشکل می شوند.
  12. دیگ بخار در اثر جابجاییها دچار خساراتی می شود که در زمان استفاده و یا بعد از آن این مشکلات را بروز می دهد.

ترک های مویی در دیگ بخار