04134329357

سختی گیری آب چیست

سختی گیری آب چیست

 سختی آب شاخص عناصر تشکیل دهنده املاح محلول در آب نیست بلکه فقط بخشی از آن است که میزان آنیون ها و کاتیون های آب را نشان می دهد. منظور از سختی آب وجود کاتیون هایی نظیر کلسیم ، منیزیم در آب است.

میزان سختی آب بر اساس مقادیر این کاتیونها سنجیده میشود. کاتیون های کلسیم و منیزیم عامل اصلی رسوب گذاری جداره های داخلی و سطح لوله های آتش خوار در دیگ بخار هستند. وجود این رسوب ها به مرور زمان از کارایی دیگ بخار کاسته و باعث تخریب و عدم انتقال حرارت موثر خواهد شد.

بیشتر از ۱۰درصد آب ها داری سختی هستند. بنابراین برای استفاده از آب باید سختی آن را با تجهیزات تصفیه ، کاهش داد.  استفاده از سیستم سختی گیر رزینی یکی از بهترین روشها برای تولید آب با سختی کم برای دیگ های بخار می باشد. سختی آب بر حسب میلی گرم در لیتر کربنات کلسیم اندازه گیری می شود.

 

انواع سختی آب

آب سبک : آبی که میزان مجموع کلسیم و منیزم آن کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در لیتر باشد.

آب نسبتا سخت:  بین ۰۰ تا ۰۰۱ میلی گرم در لیتر آب سخت : بین ۰۰۱ تا ۶۱۱ میلی گرم در لیتر آب خیلی سخت : بالاتر از ۶۱۱ میلی گرم در لیتر

 

سختی گیر چیست؟

سختی گیر بخشی از فرایند تصفیه آب می باشد. قبل از سختی گیر از فیلترهای شنی برای جداسازی املاح استفاده می شود. سختی گیر همانطور که از نامش پیداست آب سخت را به آب نرم تبدیل می کند. سختی گیرها انواع مختلفی دارند که رایجترین نوع آنها سختی گیر رزینی هست که می توان برای دیگ بخار استفاده کرد.

 

سختی گیر رزینی تبادل یونی

سختی گیر های رزینی بیشترین کاربرد را در صنایع دارد . آب سخت در حین عبور از سختی گیر رزینی طی فرآیند تبادل یونی ، یون های کلسیم و منیزیم خود را با با یون های سدیم تبادل می کند و سختی آب از بین می رود.

 

رزین های تبادل یون دانه های پلاستیکی پرمنفذ بسیار کوچکی هستند. ساختار پلیمر رزین طوری هست که یک یون منفی ثابت شده به طور دائمی به آن اضافه شده و آن را نمی توان حذف کرد. هر یون منفی می تواند یک یون مثبت شارژ شده را نگه دارد. در این صورت ، سدیم که بار مثبت دارد به آن متصل می گردد. بارهای مثبت و منفی یکدیگر را جذب می کنند.

یون های کلسیم و منیزیم دارای بار مثبت هستند. بار مثبت این یونها از بار مثبت سدیم متصل به رزین بسیار بیشتر هست . در نتیجه در حین عبور آب سخت از میان رزین کلسیم و منیزیم با سدیم تبادل می شوند و رزین به خاطر بار مثبت بیشتر یون کلسیم و منیزیم آن را محکم تر جذب می کند.

 

طرز کار سختی گیر :

ابتدا آب سخت از بالا وارد مخزن می شود. یون های کلسیم و منیزیم فوری توسط رزین هایی که یون سدیم دارند تبادل و جذب میشوند. آب نرم از خروجی خارج می شود. در این تبادل یونی ابتدا لایه های بالایی یون سدیم خود را از دست می دهند و این روند تا پایین لایه های رزین ادامه خواهد داشت. هنگامی که همه رزین داخل مخزن یون سدیم خود را از دست داد زمان احیای رزین فرا رسیده.

 

احیای سختی گیر رزینی:

هنگامی که همه رزین ها با یونهای سختی کلسیم و منیزیم اشباع شده اند ، رزین نیاز به احیا و دوباره پر شدن با یون سدیم را دارد.  این مرحله دوباره پر شدن رزین با سدیم را احیا می گویند.

طی این فرآیند، دانه های رزین با محلول غلیظ آب نمک شسته می شوند. در تماس محلول آب نمک با دانه های رزین ، سدیم موجود در محلول کلسیم و منیزیم را مجبور به آزاد سازی و دشارژ می کند. بعد از مدتی تمام دانه های رزین دوباره با یون های سدیم پر می شوند.

 

پنج فاکتور قیمت سختی گیر رزینی

  1. ۰٫ سایز سیستم : سایز سیستم بر اساس سه چیز سنجیده می شود
  • چه مقدار آب نرم نیاز دارید
  • سایز دیگ بخار یا دستگاه هایی که از آب استفاده می کنند.
  • مقدار سختی آب
  1. ۱٫ کیفیت اجزا و قطعات : اجزای یک سختی گیر با کیفیت های متفاوتی وجود دارند. برای مثال رزین سختی گیر با طول عمر و ماندگاری کم و رزین باکیفیت در بازار موجود هست.
  2. ۶٫ نوع شیر : شیر یا والو یک سختی گیر به مانند مغز سیستم عمل می کند. یک شیر با کیفیت شما را از داشتن آب نرم مطمئن میسازد. شیر به صورت دستی ، نیمه اتومات و تمام اتوماتیک وجود دارد.
  3. ۴٫ مشخصات آب مورد استفاده : بهتر هست که آبی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد تحلیل و آنالیز شود و بعد از آن محصول که نیاز شما را رفع می کند تعیین گردد. تصفیه آب قبل یا بعد از سختی گیر می تواند خروجی بهتری دهد.
  4. ۰٫ هزینه نصب و راه اندازی : هزینه نصب و راه اندازی تاسیسات را هم در نظر بگیرید.

دی اریتور دیگ بخار

در مقالات قبلی با نحوه کار فیلتر شنی و سختی گیر رزینی )یونی( آشنا شدید. فیلتر شنی معمولا در تصفیه اولیه آب و جدا کردن ذرات معلق کاربرد دارد و سختی گیر همانطور که از نامش پیداست سختی آب که دلیل اصلی رسوب و کاهش راندمان حرارتی هست را می گیرد. در ادامه دی اریتور نیز یک مرحله اساسی برای آماده شدن آب مصرفی دیگ بخار را انجام می دهد.

پنج دلیل مهم برای استفاده از دی اریتور:

  • حذف اکسیژن
  • حذف دی اکسید کربن
  • بهبود عملکرد
  • بالا بردن راندمان حرارتی